Skägget – poppis igen
Skägg har fått en äkta renässans!
Under senare år har alltfler män skaffat den håriga ansiktsprydnad som under vissa epoker och i vissa miljöer inte ansetts riktigt passande utan mer förknippats med bohemeri, konstnärskap eller politisk vänster.
Hur länge skäggtrenden håller i sig är svårt att gissa men en spirande marknad med skäggprodukter har vuxit upp – man ser glada skyltar och annonser, typ: skäggvax här! – och tillverkarna hoppas givetvis på att trenden håller i sig.
När man bestämt sig för att odla ett skägg, som är mer än bara stubb, så vill man oftast endera signalera något budskap med det eller så vill man helt enkelt ha det för att man tycker det ser snyggt ut!
Skägget i folkmun
Alla uttryck som finns runt skägg visar att skägget ofta lyckats fånga fantasin hos människan och kryptiska uttryck och utrop som ”bråka om påvens skägg” eller ”vid profetens skägg” har förekommit länge i språket – man kan också anklaga en otydlig person för att tala eller mumla i skägget eller mena att det dessvärre har fastnat i brevlådan när någon försatt sig i en svårlöst situation.
Under de radikala tiderna på 60- och 70-talet kunde också mången ansiktsbehårad demonstrant få finna sig i att bli kallad ”ovårdad slashas” eller ”skäggschajas” och liknande ting av sina motståndare.
Marknaden
Marknaden har dock vuxit rejält under det senaste decenniet för det är inte bara söderhipsters som ståtar med kraftiga helskägg längre.
Det kan vara nästan vemsomhelst som plötsligt får för sig att han vill se ut som Charles Darvin eller Karl Marx eller som grannens skäggiga son Niklas.
När efterfrågan ökar så ökar också antalet skäggprodukter och företag som tillverkar och distribuerar dem.
Så nu tvingas vi som bär skägg att försöka skilja en massa olika produkter åt: skäggolja, skäggvax, skäggschampo… så det gäller att kunna välja och inte fastna med skägget i brevlådan!